Kuluttajalainsäädäntö 13.6.2019

Satl seminaarit logo
Kuluttajalainsäädäntö 13.6.2019 Espoo

Sisältö

Ajoneuvotekniikan kehittyminen ja sähkö- ja hybridiautojen esiinmarssi tuo kasvavia haasteita kuluttajien kanssa toimimiseen. Yhtälailla kuluttajien yleinen tietoisuus oikeuksistaan kasvaa. Tämä asettaa suuria paineita nyt ja jatkossa niin uusien kuin vaihtoautojen myynnissä sekä huoltokorjaamojen ja varaosamyynnin puolella.
 
Miten toimia siten, että mahdollisimman hyvin ennaltaehkäistään mahdolliset riitatilanteet? Missä mennään kuluttajaoikeuksien kanssa? Miten riitatilanteita selvitellään? Miten tehdään oikeamuotoinen vastine kuluttajariidoissa?
 
Kuluttajalainsäädäntö 2019 –koulutus on vahva autoalalle suunnattu tehopaketti vastaamaan juuri näihin kysymyksiin. Tule mukaan päivittämään tietosi ja hakemaan uusia ideoita

Ohjelma

8.20 Ilmoittautuminen alkaa, kahvitarjoilu ja pikkupurtavaa

9.00 Tilaisuus alkaa – Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta

  • Ajoneuvotekniikka kehittyy, miten kehittyy kuluttajan asema?
  • Kuluttajaoikeuden linjaukset autoalalle
  • Etäkaupan yleistymisen vaikutukset

Anja Peltonen, Johtaja, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
 
10.00 Miten reklamaation hyvällä hoidolla edistetään asian käsittelyä oikeaan suuntaan?

  • Autoliikkeen/korjaamon sudenkuopat reklamaatiotilanteissa; ominaisuus vai vika?
    • toimenpiteet mekaanisen vaurion/reklamaation tiimoilta
    • toimenpiteet koriin liittyvän reklamaation osalta
  • Reagointinopeuden merkitys ja kustannusten hallinta -> tyytyväisempi asiakas

Heikki Nurmela, Tavarantarkastaja, Keskuskauppakamari

11.00 Reklamaation merkitys yritykselle

  • Eri osapuolten vastuut
  • Takuu, virhevastuu vai GW
  • Miten reagoida ja vastata reklamaatioon?
  • Esimerkkejä reklamaatiosta ja niiden hoidosta

Pekka Alanko, Operatiivinen johtaja, Diagno Finland Oy

11.40 Lounas
 
12.30 Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä ja perusteluja riitatilanteissa                              

  • Kuluttajariitalautakunnan rooli ja toimintaperiaatteet
  • Vastaa oikealla tavalla kuluttajariidoissa
  • Miten tulkitaan olennaisen tiedon kertominen’?
  • Rajanvetoa liikkeen laiminlyönnin tai käyttäjän virheen välillä
  • Vahingonkorvauksen määrän perusteista
  • Kuluttajariitojen tulevaisuudenkuva

Rami Katajisto, Toimialapäällikkö,  Volvo Construction Equipment Finland Oy, kuluttajariitalautakunnan jäsen

15.30 Tilaisuuden päätös

Ilmoittautuminen

Lisätietoja / Poikkeava laskutusosoite

Ruokavalio

Osallistumishinnat

SATL:n jäsenille 390 euroa, muuten 440 euroa.

Hinnat sisältävät tilaisuuden ohjelman sekä siihen kuuluvat tarjoilut. Mahdolliset majoituskulut ovat erillisiä. Hintoihin lisätään alv 24 %. Laskutuksen hoitaa Diagno Finland Oy.

Ilmoittautuminen voidaan perua maksutta viimeistään 14 päivää ennen kurssin alkua. Sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme 50 prosenttia osallistumismaksusta. Mikäli joudut peruuttamaan osallistumisesi tee se sähköpostilla satl@satl.fi. Mikäli osallistumista ei peruuteta, veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan.

Powered by Creamailer